Vom incepe prin a prezenta cel mai
simplu program, si anume afisarea unui mesaj.
# include <iostream>
# include <iostream>
using namespace std;
int main() {
cout
<< " Exemplu de mesaj. ";
}
Acest program nu face
decat sa afiseze un singur mesaj, nimic mai mult.
Ca sa intelegem mai
bine vom lua fiecare instructiune in parte si o vom analiza.
" #include <iostream> " -
Directiva are forma generala #include <nume_fisier> . Acesta este o
directiva de preprocesor din C++ si nu face altceva decat sa incarce declaratii
si definitii care accepta o parte a bibliotecii standard C++.
De ce avem nevoie de
asa ceva?
Pai , in acest exemplu este nevoie de
aceasta directiva pentru a putea afisa mesajul, caci obiectul cout este definit in cadrul
fisierului iostream si nu face decat
sa afiseze mesajul dintre ghilimele la consola.
Alte exemple de directive pot fi: #include
<math.h> , #include <string>, #include
<stdlib.h> ,
etc...
Probabil ati observat
ca unele tipuri contin extensia .h si altele nu.
Explicatia este ca
cele care nu contin aceasta extensie .h sunt fisiere
"virtuale".
Ce intelegem prin
virtuale?
Adica care contine
informatii intr-o forma precompilata.
De asemenea retineti
ca numele fisierului se scrie intre aceste semne < > caci pe viitor
vom invata ca ne putem creea noi propriile fisiere include.
Sunt multe de discutat
despre aceste directive de aceea nu am sa ma intind prea mult.
Daca nu intelegeti
prea bine nu-i nici o problema, tot ce trebuie sa stiti momentan este sa
includeti aceasta directiva la inceputul programului. ( #include <iostream> )
" using namespace
std; "
- Instructiunea using permite referirea directa la
obiecte precum std::cout.
Daca nu am fi avut
aceasta instructiune ar fi trebuit sa afisam mesajul astfel:
std::cout<<" Exemplu de mesaj. ";
Aceasta instructiune
ne scuteste de nevoia de a mai scrie std:: inaintea obiectuluilui cout si de asemenea
inaintea lui cin sau endl (explic in viitoarele
tutoriale ce inseamna).
namespace std indica faptul ca
se foloseste spatiul de nume std.
" int main() { } " - In
principiu main este o
functie.(vom discuta despre functii in tutorialele viitoare) De aici isi incepe
programul executia si ruleaza pana la terminarea lui.
In fiecare program creat
in C++ avem nevoie de functia main. De asemenea trebuie sa mentionez acele
acolade "{
}".
Desi aici sunt afisate una dupa alta trebuie sa tinem minte ca toate
instructiunile trebuie plasate intre ghilimele, exact ca in
exemplul de sus.
Forma generala este:
int main() {
instructiuni;
}
" return 0; " - Aceasta
instructiune nu face decat sa returneze valoarea 0 sistemului inainte de a-si
incheia executia. Este bine sa ne invatam sa scriem return 0; la fiecare
program pe care il facem deoarece functiile in genereal returneaza o valoare cu
exceptia celor de tip void, si ne va fi la indemana cand vom
invata despre functii.
" cout " -
( cout = console output,
in engleza)
Am pastrat acest cout pentru final deoarece
este singura instructiune reala a acestui exemplu.
Ne putem imagina cout ca fiind ecranul
calculatorului sau mai concret consola. In C++ datele de iesire se afiseaza
folosind cout si un operator de "flux" ( << ) orientat spre
stanga, care indica trecerea datelor de la o valoare ( in acest caz textul
intre ghilimele) la consola.
cout<< "Stapane, sunt aici pentru a
sluji!";
Mereu cand
folosim cout trebuie sa
plasam textul intre ghilimele ( " " ) !!
De asemenea nu trebuie
sa uitam de caracterul punct si virgula ( ; ).
O importanta regula
este ca Fiecare instructiune din C++ trebuie sa se termine cu punct si
virgula cu cateva exceptii, pe care le vom explica la momentul
potrivit.
Una din exceptii este
directiva #include
<nume_fisier> Dupa
aceasta instructiune nu se pune punct si virgula.
O a II-a exceptie este
functie main.
Daca ne jucam putin cu afisarea mesajelor observam ca urmatorul program desi functioneaza, nu reactioneaza exact cum dorin noi.
#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
cout << " Eu sunt Terminator,";
cout << " Sunt un virus foarte renumit.";
cout << " Temeti-va!! ";
return 0;
}
Acest program va afisa: Eu sunt Terminator.Sunt un virus foarte puternic.Temeti-va!!
Iar noi dorim sa le afiseze unul sub altul ca trei propozitii independente.
Cum facem asta?
Pai textul trimis la ecran nu trece automat la urmatoarea linie fizica, iar din acest motiv trebuie sa afisam un caracter linie noua si anume endl ( endl = end line ).
Iata programul care afiseaza propozitiile pe 3 linii fizice independente:
Daca ne jucam putin cu afisarea mesajelor observam ca urmatorul program desi functioneaza, nu reactioneaza exact cum dorin noi.
#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
cout << " Eu sunt Terminator,";
cout << " Sunt un virus foarte renumit.";
cout << " Temeti-va!! ";
return 0;
}
Acest program va afisa: Eu sunt Terminator.Sunt un virus foarte puternic.Temeti-va!!
Iar noi dorim sa le afiseze unul sub altul ca trei propozitii independente.
Cum facem asta?
Pai textul trimis la ecran nu trece automat la urmatoarea linie fizica, iar din acest motiv trebuie sa afisam un caracter linie noua si anume endl ( endl = end line ).
Iata programul care afiseaza propozitiile pe 3 linii fizice independente:
#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
cout
<< " Eu sunt Terminator,"<<endl;
cout
<< " Sunt un virus foarte renumit."<<endl;
cout
<< " Temeti-va!! "<<endl;
return 0;
}
Este important de stiut
ca toate datele se scurg dinspre dreapta spre stanga, deci daca ar fi sa
parcurgem acest program am obtine urmatorii pasi:
1. Afiseaza mesajul
"Eu sunt Terminator."
2. Afiseaza caracterul
linie noua.
3. Afiseaza mesajul
"Sunt un virus foarte renumit."
4. Afiseaza caracterul
linie noua.
5. Afiseaza mesajul
" Temeti-va!! ".
6. Afiseaza caracterul
linie noua.
Astfel la consola vom
obtine rezultatul dorit:
Eu sunt
Terminator.
Sunt un virus
foarte renumit.
Temeti-va!!
Mai putem folosi si un
caracter Escape pentru a afisa propozitiile pe o linie noua.
Este echivalentul
lui endl si se noteaza
"\n". Partea buna este
ca acest caracter escape trebuie introdus in textul dintre ghilimele si nu va
fi afisat ci va fi interpretat ca un caracter linie noua iar asta ne va reduce
volumul de instructiuni ce trebuie scrie pentru a afisa un text.
Iata programul revizuit:
#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
cout
<< " Eu sunt Terminator,\n Sunt un virus foarte renumit.\n
Temeti-va!!";
return 0;
}
Dupa cum am spus, va
avea acelasi efect ca si programul in care am folosit endl, doar ca de data
asta am obtinut un numar redus de linii de cod.
Eu sunt
Terminator.
Sunt un virus
foarte renumit.
Temeti-va!!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu