Tutorialele scrise in acest blog sunt pentru incepatori care vor sa dobandeasca cunostinte de baza in limbajul C++.
Ok, deci nu-mi place sami bat capul cu povestioare gen " cum au luat nastere limbajele de progamare",etc.. pentru asta aveti Google la dispozitie. Lamurind acest lucru vreau sa incep prin a prezenta niste notiuni primare si a trece in revista cateva definitii tehnice care ne trebuie pentru a intelege pe deplin limbajul C++.
De multe ori am auzit persoane zicand ceva de genu "programu asta nu vrea sa porneasca" sau " l-am pus sa-mi execute niste operatii si imi face altceva...". Deci in primul rand vreau sa va spun o prima regula foarte importanta care sper sa lamureasca multi pe viitor:
Calculatoarele nu fac decat ceea ce li se spune!
Ca sa fiu mai explicit, un calculator nu va sti niciodata ce vrem noi cu adevarat sa faca. Cand spunem "Converteste gradele Fahrenheit in grade Celsius" unui om i s-ar parea ceva simplu dar ca sa inteleaga calculatorul trebuie sa fim mult mai detaliati urmand mai multi pasi:
1.Scrie mesajul " Gradele celsius = "
2.Citeste de la tastatura un numar si stocheazal in variabia celsius.
3. Converteste gradele Celsius in grade Fahrenheit
4. Afiseaza mesajul"Temperatura in grade Fahrenheit este: ".
5. Afiseaza rezultatul convertirii.
Bine, deci acum avem o mica idee despre ce urmeaza. Acum vreau sa disut despre cateva definitii tehnice pe care le vom folosi des in viitoarele tutoriale.
Cod Sursa - Codul sursa este un program scris intr-un limbaj precum C++.Codul sursa este compus instructiunile C++ care formeaza programul.
Cod Masina - Codul masina este practic limbajul microprocesorului, care este format din combinatii de 1 si 0.
Date - Sunt informatiile stocate de un program, in vederea manipularii sau afisarii. La nivel de sintaxa ele pot fi alcatuite din cuvinte si numere.
Instructiune - O instructiune reprezinta de obicei o linie dintr-un program care executa o operatie sau mai multe
Program - Programul reprezinta o serie de instructiuni ce sunt indeplinite de calculator folosind date initiale.
Compilator - Compilatorul e un program care preia instructiunile (codul sursa) C++ si genereaza programul sub forma de cod masina (sau mai formal .exe) pentru a putea fi rulate de calculator.
Operand - Este o variabila, constanta, o nume de functie, etc a carei valoare este prelucrata de operator.
Operator - Este un simbol care arata ce operatii se execut (Ex: '+' , '-', '*' ...)
Expresie - Este o combinatie de operanzi, operatori, functii, etc. care in urma evaluarii lor se obtine o valoare rezultata. De exemplu " suma=suma+i; " sau " x= -b/a; ".
Acum, pentru ca avem cateva cunostinte de baza putem merge mai departe. In primul rand ne trebuie un compilator pe care vom rula programele. Eu folosesc Microsoft Visual Studio 2008 Express. Pentru incepatori recomand MinGW sau CodeBlocks daca lucrati pe Windows.
De asemenea sunt multe alte compilatoare unele mai complexe, altele mai simple si la indemana.
Acum ramane de noi sa il alegem pe cel care ni se potriveste cel mai bine.
Bine, avem compilator acum ce?
Acum voi explica cum creem un proiect si cum vom creea fisierele care ne trebuie pentru a putea incepe sa scriem programe.
Navigam la File -> New -> Project
Acum va trebui sa selectam tipul de proiect. Pe noi ne intereseaza Console Aplication sau Win32 Console Aplication cum e trecut in unele compilatoare, si un nume pentru proiectul respectiv.
Dupa ce am creat proiectul trebuie sa mai adaugam un fisier:
Navigam la File -> New -> File...
Aici va trebui sa selectam tipul fisierului. Noua ne trebuie C/C++ Source File sau C++ File depinde de compilator.
Daca intampinati probleme sau nelamuriri sau credeti ca am omis ceva va rog sa postati pe blog.
Ca sa fiu mai explicit, un calculator nu va sti niciodata ce vrem noi cu adevarat sa faca. Cand spunem "Converteste gradele Fahrenheit in grade Celsius" unui om i s-ar parea ceva simplu dar ca sa inteleaga calculatorul trebuie sa fim mult mai detaliati urmand mai multi pasi:
1.Scrie mesajul " Gradele celsius = "
2.Citeste de la tastatura un numar si stocheazal in variabia celsius.
3. Converteste gradele Celsius in grade Fahrenheit
4. Afiseaza mesajul"Temperatura in grade Fahrenheit este: ".
5. Afiseaza rezultatul convertirii.
Bine, deci acum avem o mica idee despre ce urmeaza. Acum vreau sa disut despre cateva definitii tehnice pe care le vom folosi des in viitoarele tutoriale.
Cod Sursa - Codul sursa este un program scris intr-un limbaj precum C++.Codul sursa este compus instructiunile C++ care formeaza programul.
Cod Masina - Codul masina este practic limbajul microprocesorului, care este format din combinatii de 1 si 0.
Date - Sunt informatiile stocate de un program, in vederea manipularii sau afisarii. La nivel de sintaxa ele pot fi alcatuite din cuvinte si numere.
Instructiune - O instructiune reprezinta de obicei o linie dintr-un program care executa o operatie sau mai multe
Program - Programul reprezinta o serie de instructiuni ce sunt indeplinite de calculator folosind date initiale.
Compilator - Compilatorul e un program care preia instructiunile (codul sursa) C++ si genereaza programul sub forma de cod masina (sau mai formal .exe) pentru a putea fi rulate de calculator.
Operand - Este o variabila, constanta, o nume de functie, etc a carei valoare este prelucrata de operator.
Operator - Este un simbol care arata ce operatii se execut (Ex: '+' , '-', '*' ...)
Expresie - Este o combinatie de operanzi, operatori, functii, etc. care in urma evaluarii lor se obtine o valoare rezultata. De exemplu " suma=suma+i; " sau " x= -b/a; ".
Acum, pentru ca avem cateva cunostinte de baza putem merge mai departe. In primul rand ne trebuie un compilator pe care vom rula programele. Eu folosesc Microsoft Visual Studio 2008 Express. Pentru incepatori recomand MinGW sau CodeBlocks daca lucrati pe Windows.
De asemenea sunt multe alte compilatoare unele mai complexe, altele mai simple si la indemana.
Acum ramane de noi sa il alegem pe cel care ni se potriveste cel mai bine.
Bine, avem compilator acum ce?
Acum voi explica cum creem un proiect si cum vom creea fisierele care ne trebuie pentru a putea incepe sa scriem programe.
Navigam la File -> New -> Project
Acum va trebui sa selectam tipul de proiect. Pe noi ne intereseaza Console Aplication sau Win32 Console Aplication cum e trecut in unele compilatoare, si un nume pentru proiectul respectiv.
Dupa ce am creat proiectul trebuie sa mai adaugam un fisier:
Navigam la File -> New -> File...
Aici va trebui sa selectam tipul fisierului. Noua ne trebuie C/C++ Source File sau C++ File depinde de compilator.
Daca intampinati probleme sau nelamuriri sau credeti ca am omis ceva va rog sa postati pe blog.
cum a ramas cu "viitoarele tutoriale"?
RăspundețiȘtergere